Указом від 01.01.2022 № 3/2022 Президент України ініціював
створення національного природного парку «Куяльницький». До його території
включається 10,8 тис. га земель державної та комунальної власності на території
Березівського та Одеського районів Одеської області.
З метою збереження,
відтворення, ефективного використання природних комплексів та об'єктів у
басейні Куяльницького лиману, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу,
історико-культурну, наукову, освітню, естетичну цінність, до території
національного природного парку "Куяльницький" погоджено в
установленому порядку включення 10 800,8867 гектара земель державної та
комунальної власності, а саме: 3 490,6753 гектара, що надаються національному
природному парку в постійне користування згідно з додатком 1 Указу, та 7
310,2114 гектара, що включаються до його території без вилучення у
землекористувачів, згідно з додатком 2 Указу.
Згідно з Указом
Президента України Кабінету Міністрів України необхідно забезпечити:
-
затвердження
у шестимісячний строк в установленому порядку Положення про національний
природний парк "Куяльницький";
-
вирішення
протягом 2021 – 2023 років відповідно до законодавства питання щодо надання
національному природному парку "Куяльницький" у постійне користування
3 490,6753 гектара земель державної власності згідно з додатком 1 Указу,
проведення державної реєстрації речових прав на відповідні земельні ділянки,
розроблення проекту землеустрою з організації та встановлення меж території
національного природного парку "Куяльницький";
-
розроблення
протягом 2021 – 2022 років і затвердження в установленому порядку Проекту
організації території національного природного парку "Куяльницький",
охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і
об'єктів;
-
здійснення
заходів щодо забезпечення режиму охорони та збереження території національного
природного парку "Куяльницький".
Національні природні парки є
природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними
установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження,
відтворення і ефективного використання природних комплексів та об’єктів, які
мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню
та естетичну цінність.
Згідно з
Законом України «Про природно-заповідний фонд України» на національні природні
парки покладається виконання таких основних завдань:
збереження цінних
природних та історико-культурних комплексів і об’єктів;
створення умов для
організованого туризму, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності в
природних умовах з додержанням режиму охорони заповідних природних комплексів
та об’єктів;
проведення наукових
досліджень природних комплексів та їх змін в умовах рекреаційного використання,
розробка наукових рекомендацій з питань охорони навколишнього природного
середовища та ефективного використання природних ресурсів;
проведення екологічної
освітньо-виховної роботи.
Відповідно до ст. 21 Закону на території
національних природних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової,
рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та
об’єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх
охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням:
заповідна зона - призначена
для охорони та відновлення найбільш цінних природних комплексів, режим якої
визначається відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників;
зона регульованої
рекреації - в її межах проводяться короткостроковий відпочинок та оздоровлення
населення, огляд особливо мальовничих і пам’ятних місць; у цій зоні
дозволяється влаштування та відповідне обладнання туристських маршрутів і
екологічних стежок; тут забороняються рубки лісу головного користування,
промислове рибальство, мисливство, інша діяльність, яка може негативно вплинути
на стан природних комплексів та об’єктів заповідної зони;
зона
стаціонарної рекреації - призначена для розміщення готелів, мотелів, кемпінгів,
інших об’єктів обслуговування відвідувачів парку; тут забороняється будь-яка
господарська діяльність, що не пов’язана з цільовим призначенням цієї
функціональної зони або може шкідливо вплинути на стан природних комплексів та
об’єктів заповідної зони і зони регульованої рекреації;
господарська
зона - у її межах забороняються рубки головного користування і проводиться
господарська діяльність, спрямована на виконання покладених на парк завдань,
знаходяться населені пункти, об’єкти комунального призначення парку, а також
землі інших землевласників та землекористувачів, включені до складу парку, на
яких господарська та інша діяльність здійснюється з додержанням вимог та
обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних
заповідників.
На
території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської
зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до
погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної
цінності території національного природного парку.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про
природно-заповідний фонд України» на землях природно-заповідного фонду та
іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється
будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан
природних та історико-культурних комплексів та об’єктів чи перешкоджає їх
використанню за цільовим призначенням.
Межі територій та об’єктів
природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства.
До встановлення меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду в натурі
їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об’єктів
природно-заповідного фонду.
Відповідно до ст. 202 Закону
України «Про охорону навколишнього природного середовища», Положення про
Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та
Одеська області) затвердженого наказом Державної екологічної
інспекції України від 01.06.2021 № 255, Інспекція здійснює
державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних
органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами
місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень
органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно
від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та
особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог
законодавства про охорону і
використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду, зокрема щодо:
додержання
режиму територій та об’єктів природно-заповідного фонду;
наявності
лімітів і дозволів на спеціальне використання природних ресурсів у межах
територій та об’єктів природно-заповідного фонду та дотримання їх обсягів,
відтворення природних ресурсів на території природно-заповідного фонду.