БЕЗГЛУЗДЕ ДОЗВІЛЛЯ – ПОЛУМ’ЯНЕ ДОВКІЛЛЯ!

Прихід весни асоціюється з можливістю відпочинку на природі. Проте не завжди наші громадяни дотримуються правил пожежної безпеки, особливо у пожежонебезпечний період.


Пожежі у навколишньому природному середовищі виникають не тільки від наслідків військової агресії з боку РФ, а і недбайливого поводження з вогнем, а частіше – навмисного підпалу. Пожежі у довкіллі виникають від кинутих недопалків, розведення багаття, спалювання стерні, очерету тощо.


Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) спільно з органами Національної поліції, Державної служби з надзвичайних ситуацій, державної лісової охорони розроблено план заходів спрямований на запобігання виникнення пожеж у навколишньому природному середовищі та притягнення винних у пожежах осіб до відповідальності.


Об'єктом даного адміністративного проступку є суспільні відносини у сфері охорони лісів та пожежної безпеки (див. Лісовий кодекс України, Закон України "Про пожежну безпеку", Правила пожежної безпеки в лісах України, затв. наказом Державного комітету лісового господарства України від 27.12.2004 р. № 278, Правила пожежної безпеки в Україні, затв. Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 19.10.2004 р. № 126).


Об'єктивна сторона правопорушення виражається у таких формах:

1) порушення вимог пожежної безпеки в лісах (формальний склад);

2) знищення або пошкодження лісу внаслідок необережного поводження з вогнем (матеріальний склад);

3) порушення вимог пожежної безпеки в лісах, що призвело до виникнення лісової пожежі або поширення її на значній площі (формально-матеріальний склад).


Розмір шкоди, завданої зазначеним правопорушенням, обчислюється відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року № 665 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу".

Згідно із статтею 77-1 КУпАП випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць, у парках, інших зелених насадженнях та газонів у населених пунктах без дозволу органів державного контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища або з порушенням умов такого дозволу, а так само невжиття особою, яка одержала дозвіл на випалювання зазначеної рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення, заходів щодо своєчасного їх гасіння - тягнуть за собою накладення штрафу від 3060 грн до 6120 грн для громадян  і від 15300 грн до 20400 грн - для посадових осіб. У випадку паління багаття на території природно-заповідного фонду порушникам загрожує штраф від 6120 грн до 12240 грн для громадян і від 21420 грн до 30600 грн для посадових осіб. 


Крім цього, відповідно до статті 245 ККУ, за знищення або пошкодження об'єктів рослинного світу порушник може нести і кримінальну відповідальність: штраф від 5400 до 9000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або ж обмеження волі на строк від 2 до 5 років, або позбавлення волі на той самий строк.


Об'єктом даного адміністративного проступку є суспільні відносини у сфері охорони лісів та природно-заповідного фонду України (див. Закони України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про природно-заповідний фонд України").


Об'єктивна сторона правопорушення виражається у таких формах:

1) випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць, у парках, інших зелених насадженнях та газонів у населених пунктах без дозволу органів державного контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища або з порушенням умов такого дозволу;


2) невжиття особою, яка одержала дозвіл на випалювання зазначеної рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення, заходів щодо своєчасного їх гасіння;


3) випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків та опалого листя без дозволу органів державного контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища або з порушенням умов такого дозволу, а так само невжиття особою, яка одержала дозвіл на випалювання зазначеної рослинності або її залишків та опалого листя, заходів щодо

своєчасного їх гасіння, вчинені в межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду.


Відповідно до преамбули, а також статті 3 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об'єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. До природно-заповідного фонду України належать:


-  природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища;


-  штучно створені об'єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки- пам'ятки садово-паркового мистецтва.


Заказники, пам'ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.


Залежно від походження, інших особливостей природних комплексів та об'єктів, що оголошуються заказниками чи пам'ятками природи, мети і необхідного режиму охорони:


заказники поділяються на ландшафтні, лісові, ботанічні, загально зоологічні, орнітологічні, ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загально-геологічні, палеонтологічні та карстово-спелеологічні;


пам'ятки природи поділяються на комплексні, ботанічні, зоологічні, гідрологічні та геологічні.


Всі три складові прямо не передбачають виникнення матеріальних наслідків в результаті вчиненні відповідних дій, однак, в даному випадку мається на увазі, що дії, які складають об'єктивну сторону даного правопорушення, спричиняють заподіяння матеріальної шкоди, бо знищення природних ресурсів завжди завдає шкоди цим ресурсам, і ця шкода може бути не інакше, як матеріальна, відтак, дані складові слід вважати подвійними - формально- матеріальними.


Інспекція нагадує, що спалювання сміття та залишків рослинності на присадибних ділянках створює величезні викиди отруйних речовин у повітря, що призводить до захворювань органів дихання у людини. При спалюванні стерні вигорає гумусовий шар ґрунту, що знижує його плодючість. Для підвищення врожаю господарі вносять у ґрунт агрохімічні добрива, що у подальшому також негативно впливає на стан здоров’я людини.


Бережіть довкілля та себе, приємного відпочинку.

ДАЙДЖЕСТ НОВИН

Головне – у вашій скриньці